EXTERNE WEBSITE

U verlaat de website www.omnivit.be van Sanofi Belgium. Sanofi Belgium is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de externe website. Als u doorgaat zijn de disclaimer en privacyverklaringen zoals op onze website vermeld niet meer van toepassing. Wilt u doorgaan?

X Doorgaan

7 tips om je geheugen te boosten

Leren na je vijftigste? Tuurlijk wel. Wat is immers het probleem? Dat je hersenen lui worden? Dat je geheugen je in de steek laat? Het geheugen is een levendig iets dat zichzelf dagelijks onderhoudt, ook al ben je de twintig ver voorbij. Hier zijn zeven tips om –jawel- te onthouden.

‘Het is zover, ik heb me ingeschreven voor de Portugese les.’ Nee, niet mijn dochters woorden, noch die van mijn vriendin Cathy-wiens-zus-in-Brazilië-woont. Nee, de vrolijke woorden van mijn moeder! Ze was altijd al nieuwsgierig van aard en avontuurlijk aangelegd. Nu ze meer tijd heeft voor zichzelf, stort ze zich op talen. Een reis binnenkort? Een Portugese bewonderaar? Ik gok op beide!

Wat je motivatie ook is om een taal te leren, weer naar de unief te gaan of een opleiding te volgen in een domein dat je altijd al mateloos interesseerde, ga ervoor! Ik droom er bijvoorbeeld van om, later, geschiedenis te studeren. Maar soms lijkt mijn geheugen vandaag al een zeef. Wat kan je dan doen om fris en helder van geest te blijven, met een geheugen in topvorm? Ik trok op onderzoek.

  1. Onthouden ‘in serie’

Geloof het of niet, het is moeilijker om één enkel iets te onthouden dan 7 dingen tegelijkertijd. Zeven… het magische cijfer dat overeenstemt met de opslagcapaciteit van je kortetermijngeheugen, de verplichte tussenstap naar je langetermijngeheugen. Groepeer woorden of cijfers in 7 logische eenheden (zoals die 7 dingen!) en je zal ze beter onthouden.

  1. Alle zintuigen op scherp!

Denk aan het madeleine cakeje van Proust: een smaak kan een herinnering oproepen. Dat is echt zo! Het geheugen is omgevingsgevoelig, want het doet beroep op alle delen van de hersenen. Beelden, geluiden, geuren… al deze stimuli helpen je bij het memoriseren. Daarom is het ook zo belangrijk, indien nodig, te zorgen voor een aangepaste bril of een klein hoorapparaatje.

  1. Schrijf met de hand.

Studies hebben aangetoond dat de connectie tussen de handbeweging en het gedachtenproces nodig om het woord in te beelden, de hersenzones meer stimuleert dan wanneer we de woorden zouden typen op een klavier. Met de hand schrijven zorgt ervoor dat je de zaken beter in je geheugen opslaat en je gedachten beter structureert. Goed nieuws voor m’n moeder, die kribbelt er maar wat graag op los!

  1. Multitasken = niet goed.

Met onze drukke levens zijn we er vaak fier op dat we elfendertig zaken tegelijk kunnen doen. Naar het nieuws luisteren terwijl je je mails leest terwijl je pannenkoekendeeg maakt met één oog gericht op de nieuwe youtube-sensatie die je zoon je onder de neus duwt… bijvoorbeeld. Absoluut te vermijden! Multitasken brengt aandachtsverlies met zich mee, wat het memoriseren schaadt.

  1. Stilte voor opname!

Om te onthouden moet je slapen. Tijdens onze slaap, archiveert het geheugen alle gebeurtenissen, handelingen of kennis die je in de loop van de dag hebt opgedaan. Slapen net nadat je een les ingestudeerd hebt, helpt je om de informatie op te slaan. Leve de lange nachten en de micro-siësta’s aan je bureau.

  1. Zet een stapje in de wereld

Om je hersenen goed te laten werken, moet je ze volop laten draaien. En dan heb ik het niet over sudoku’s of kruiswoordraadsels! Een voorstelling, een kwis op school of een geanimeerd debat voedt de hersenen met informatie en zet ze aan het werk. Niets is beter voor je geheugen! Bij constante stimulatie kunnen de hersenen op elke leeftijd nieuwe verbindingen leggen, profiteer er dus van!

  1. Voed je hersenen

Je hersenen moeten gevoed worden. Ook met voedsel. Voedingsstoffen rijk aan omega-3 vertragen de achteruitgang van je cognitieve vaardigheden. Driemaal per week vette vis op het menu! Ook superbelangrijk: water drinken. Want deshydratie schaadt je concentratievermogen. En om ervoor te zorgen dat je hersenen op elk moment over alle nodige voedingsstoffen beschikken, is een voedingssupplement uiteraard altijd welkom.

En? Wat is jouw uitdaging? Laat het ons gerust weten, of stuur ons jouw hersengymnastiek-oefeningen.

Tot heel binnenkort voor weer heel wat nieuwe tips!

 

Lisa, je omniblogster.

Dit zou u ook graag lezen

Nooit te moe om van het leven te genieten ?

4 geheimen om na je 50ste in vorm te blijven.

Lees meer

Welkom in het bos

Volg de gids voor een wandeling die je vrolijk maakt

Lees meer